På flyttefot?

SLIK GJØR DU MED STRØMAVTALEN DIN

 

Flytting er en tidkrevende prosess. Mange lurer på hva som skjer med strømavtalen når man flytter inn i eller ut av en bolig. Kort fortalt er det strømleverandøren som skal ha melding om flytting, ved bestilling og oppsigelse av strøm og nettleie. Rent praktisk fungerer det slik:

 

Flytte ut av boligen din

Kontakt strømleverandøren din senest 3 virkedager før du skal flytte ut. Det er uansett lurt å melde fra om flytting i god tid. Det er aldri veldig kjekt å måtte betale strøm for en bolig du har flyttet fra.

Dersom du selger en bolig er flytting av strømavtale gjerne en del av overtakelsesprosessen. Vi anbefaler likevel at du selv også følger opp, for å sikre at du ikke blir belastet for strømutgifter etter at du har flyttet ut.

Leier du en bolig kan det være at avtalen skal føres tilbake til eier eller over på en ny leietaker. Det er likevel viktig at du selv sørger for å si opp avtalen i ditt navn før du flytter ut.

 Flytte inn i ny bolig

Sørg for å kontakt strømleverandøren når du har flyttet inn og/eller har informasjon om strømmåleren i din nye bolig. Strømmåleren finner du i sikringsskapet. I tillegg til din kontaktinformasjon trenger du leveringsadresse, målernummer/målepunktID, og dato for overtakelse. Husk at du kan flytte med deg din eksisterende strømavtale til en ny bolig.

Dersom du kjøper en bolig er som regel alt rundt strømavtalen en del av overtakelsesprosessen. Du står uansett fritt til å selv velge hvilken strømleverandør du ønsker avtale med.

Leier du en bolig har gjerne strømavtalen vært registrert på eier, eller tidligere leietaker. Disse sitter på informasjonen du trenger for å bestille strømavtale. Alternativt noterer du målernummeret på måleren i sikringsskapet, slik at strømleverandøren kan hjelpe deg videre.

Vi anbefaler deg å bestille en strømavtale ved innflytting i ny bolig. Du vil ha strøm i boligen, men da med såkalt leveringsplikt fra nettselskapet og det vil være dyrere enn en ordinær strømavtale.

Det er kun unntaksvis at strømmen i en bolig stenges ved flytting, altså at det ikke er strøm der du flytter inn. I så fall må du kontakte det lokale nettselskapet for hjelp.

Kontakt oss dersom du trenger hjelp

Husk at du alltid kan kontakte strømleverandøren din for råd og hjelp til det praktiske med flytting av strømavtale! Ønsker du hjelp av oss ring 32 08 70 00 – vår kundeservice er fri for tastevalg.

 

Chat med oss