Full gass, på lag med naturen
Det begynner å bli noen år siden Martin Schanches seierspiruetter på Lyngåsbanen. Eller Rally-Solbergs magiske kommentar – It’s not the fart that kills, it’s the smell. Rally engasjerer mange – inkludert en strømleverandør som oss. Men hva har egentlig svidd gummi og eksosrøyk med Ustekveikja å gjøre …?
Er det likhet mellom strøm og rally?
Vi kunne dratt et ordspill og sagt at både strøm og rally handler om spenning ;-). For det gjør det jo, om enn på litt forskjellig plan. At Ustekveikja har valgt å sponse rallytalentet Eirik Hesla Berget fra Gol, stikker forøvrig dypere enn bare fart og spenning.
Når bilbeltet festes
– Det skjer idet jeg spenner på meg bilbeltet. Jeg blir proppfull av energi og vet at det blir moro, smiler Eirik entusiastisk.
Eirik forteller om det som gir ham ekstra energi. At motorsport har interessert ham helt siden han var liten. Som ungdom fikk Eirik muligheten til å prøve bilcross. Det tente en gnist og i dag kjører han rallycross. Eirik konkurrerer i klassen SuperCar Lites, som foregår på bane.
Bilen jeg kjører ligner en Ford Fiesta. Men, det eneste du får kjøpt er førerdøra. Resten er bygd opp fra bunnen.
Sjelden diagnose har gjort veien lang
Tross lidenskapen for motorsport, skulle det bli en lang og krokete vei – før Eirik kunne realisere barndomsdrømmen om å kjøre rallycross. For 21-åringen har en litt spesiell historie. Som ung fikk han konstatert den sjeldne diagnosen hyperekplexi – en genfeil som påvirker nervesystemets naturlige filter knyttet til å motta uventede og brå bevegelser, lys og lyder. Det gir utslag i form av anspennelse eller kvepp.
– Får jeg for eksempel et klapp på skuldra, kan jeg skvette 400 ganger raskere og 200 ganger sterkere enn normalt. Selv små bevegelser eller lyder kan gi store utslag, forteller Eirik, som er den eneste i Norge med diagnosen. Legene var derfor svært skeptiske når han fikk sin første rallycrossbil. Helsevesenet var også klare på at førerkortet var uaktuelt med hans diagnose. Dermed startet en lang kamp for å overbevise om at de tok feil.
Forvandles helt i bilen
For Eirik endrer fullstendig karakter når han setter seg inn i bilen.
Det er et eller annet spesielt med bil, for det er en plass jeg virkelig trives. Jeg går litt inn i en egen verden, for det skjer ting hele tida.
En lege fortalte ham at vanlige utfordringer kan forsvinne, når man holder på med noe man virkelig vil.
Etter en lang kamp, med en voldsom papirmølle og mye krangel med rettsvesenet, fikk Eirik til slutt ta lappen. Den var på plass to uker etter 18-årsdagen, og var en stor seier! Eirik har nå hatt førerkort i tre år og stortrives i bil, både på og utenfor bane. Til daglig jobber han som bilklargjører.
– Det blir fort bil i alt jeg driver med. At jeg får lov til å holde på med dette gjør meg veldig takknemlig, forteller Eirik og fortsetter: – Motgangen har gjort det enda viktigere å følge drømmen min. For meg har det vært viktig å aldri gi meg. Når helsevesenet mener at noe ikke går, skal det motbevises.
Trening på flere måter
Hverdagen innebærer masse trening og testing. Simulator er en stor, viktig del av mengdetreningen, særlig vinterstid.
– Simulator gjør meg best mulig forberedt på hva jeg kan møte, forklarer Eirik.
Men også kroppen må trenes, for rallycross er fysisk krevende. Å være i god form betyr mye.
– Man må ha hue med seg. Derfor har jeg gjerne fire styrkeøkter og to med kondisjon gjennom en vanlig uke, sier Eirik.
Resultatmessig har han vært litt uheldig siden han startet i 2019, med bilproblemer og 2020/21-sesongen som ikke ble kjørt som planlagt. Til nå er beste resultat en 4. plass i NM-løp. I 2022 kjørte han sin første sesong utenlands, som han ser på som innkjøring.
– Det var en beinhard klasse der alle hadde kjørt i flere år. Men jeg kom til semifinalen i fem av sju løp. I 2023 kommer jeg til å kjøre mye i Norge (NM og nordisk). Målet er å sanke medaljer i framtida.
Miljøfokus
Som alle andre motorsportutøvere har Eirik også gått gradene i klasser – siden han startet i 2019. I SuperCar Lites kjører de spesialbygde biler som bruker fossilfri bensin.
– I rallysporten jobber man etter en nullutslippsvisjon, og vi ble pålagt å kjøre med fossilfritt drivstoff fra 2021. Det er et artig steg i utviklingen, synes Eirik.
Bilsportmiljøet brukes som utviklingsplattform for ny teknologi, og er derfor alltid i førersetet for innovative løsninger, som miljøvennlig drivstoff.
– Jeg synes det er bra at vi får testet og tatt i bruk miljøvennlige alternativer. Én ting er bilsporten, som skal leve videre. Men det har etter hvert vokst fram en del fordommer mot fossile biler, sier Eirik.
Det finnes egne klasser med elektriske biler. For Eirik er SuperCar Lites et mellomsteg til fullelektrisk.
Ennå er dette veldig kostbart, så fullelektrisk er et langsiktig mål for meg. Det gjelder å ta ett skritt av gangen, økonomisk sett. Så må jeg forsøke å bygge opp en merkevare og profil som kan gi nødvendige inntekter på sikt.
Opptatt av strøm og energi
Eirik er glad for å ha lokalsamfunnet i ryggen, med gode sponsorer som heier ham fram. For motorsport på dette nivået er kostbart.
– At Ustekveikja Energi sponser er veldig artig. Mye har jo skjedd innen bærekraft siden 1980-tallet. Derfor er det ekstra flott at de velger å støtte en sport som har blitt mer miljøvennlig og som nå absolutt kan forsvares, sier Eirik.
For rally og strøm er kanskje ikke så fjernt fra hverandre likevel? Vi i Ustekveikja Energi er opptatt av å ta vare på naturen rundt oss og drifter et eget miljøvennlig vannkraftverk. Eirik kjører rally med ren bioetanol, med klare mål om å kjøre elektrisk i framtida. Kort fortalt er vi begge opptatt av strøm og energi – den miljøvennlige varianten …