- Nyttig verktøy som gjør det lettere å ha kontroll over strømforbruket

Min Bedrift er et nytt digitalt verktøy utviklet for Ustekveikja Energis bedriftskunder. Løsningen gir blant annet energibudsjett, forbruksanalyse og en detaljert oversikt over alle bedriftens fakturaer.

Bilde av mann i kontorlandskap som jobber på PC.
Bilde av mann i kontorlandskap som jobber på PC.

Min Bedrift og Min Bedrift Pluss (utvidet versjon) er fra 2024 tilgjengelig på Ustekveikja Energis nettsider. Det smarte digitale verktøyet tar forbruksplanlegging til et nytt nivå:

I tillegg til å få full oversikt over bedriftens elektriske anlegg, kan du blant annet følge med på prisutviklingen for den kommende måneden.

Tilgjengelig for alle bedriftskunder

Den kostnadsfrie versjonen er tilgjengelig for alle bedriftskunder hos Ustekveikja Energi. Her har man blant annet alle sine kundeforhold samlet på ett sted, tilgang på alle fakturaer i pdf, oversikt over historiske spotpriser, samt forvaltningsresultater dersom man har en forvaltningsavtale. I tillegg kan man utforske timesverdier for alle av bedriftens anlegg for inneværende måned og de siste tre måneder.

Den utvidede versjonen, Min Bedrift Pluss, er et fullverdig verktøy for energieffektivisering av strømforbruket. Kunden kan følge sitt eget energibudsjett i NOK og i kWh, både historisk og fremtidig. I tillegg får man tilgang på sin egen forbruksanalyse – med mulighet til å overvåke endringer.

Bedriften får også tilgang på markedsanalyser, som blant annet viser fremtidige priser for hvert prisområde, gasspriser i Europa og magasinfylling i Norge. En egen markedsanalyse fra Ustekveikja Energis kraftforvaltere er også tilgjengelig i portalen.

Utviklet av vårt kompetansemiljø

Min Bedrift-portalen er utviklet av kompetansemiljøet innen teknologi og bærekraft hos Ustekveikja Energis morselskap, Yve. Målet har vært å få på plass en løsning som gir verdi for kundene, og som i tillegg kommer med et brukervennlig design, forteller prosjektleder Jon Gunnar Grimstad.

– Med vår teknologiske plattform kan vi hente inn og kombinere data fra ulike kilder. Vi henter data fra vårt kundesystem som har alle opplysninger om kunden, blant annet forbruk, faktura og pris. I tillegg henter vi informasjon fra eksterne kilder, som markedspriser og magasinstatistikk. For kunder med spesielle behov kan vi også ta imot kundespesifikke data som kan være relevante i energisammenheng, sier Grimstad.

– Oppdager uvanlige forbruksmønstre

Senior energirådgiver næring, Sven Kåre Anfinset i Ustekveikja Energi forteller at den utvidede versjonen Min Bedrift Pluss gir særlig nytteverdi for store bedrifter og bedrifter med datter- og underselskaper.

– Her får du mye nyttig tilleggsinfo om bedriftens strømhverdag, og produktet er et nyttig verktøy som gjør det enklere å ha kontroll over strømforbruket. I tillegg får bedriften hjelp til å gjøre store besparelser – til en rimelig månedspris. Du kan følge med på alt av forbrukshistorikk, og i tillegg kan du få informasjon om fremtidige markedspriser. Vi i Ustekveikja Energi har stor tro på dette produktet for flere av våre bedriftskunder.

– Hva er den viktigste nytteverdien for kunden?

– Min Bedrift Pluss hjelper deg med å oppdage uvanlige forbruksendringer og endringer i effektuttak på et tidlig tidspunkt, sier Anfinset, og påpeker:

– I tillegg har vi tro på at dette verktøyet fører til økt generelt bevissthet rundt strøm. Grafene og den enkle oversikten som er lett tilgjengelig i portalen, bidrar til økt forståelse. Man får rett og slett mer dybdeinnsikt i bedriftens forbruksmønster, og hjelp til å planlegge energibudsjettet.

Portalen kommer i to versjoner, som begge er tilgjengelige på Ustekveikja Energis nettsider: Min Bedrift (kostnadsfritt) og Min Bedrift Pluss (Kampanje! – Prøv på Min Bedrift Pluss gratis i 3 måneder, deretter 199,- kr/mnd frem til eventuell oppsigelse).