På flyttefot? Meld fra til din strømleverandør
Flytting kan være en tidkrevende prosess. Mange lurer på hva som skjer med strømavtalen når man flytter inn i eller ut av en bolig. Kort fortalt er det vi som strømleverandør som skal ha melding om flytting. Både ved bestilling og oppsigelse av strøm og nettleie.
Flytte ut av boligen din
Kontakt strømleverandøren din senest 3 virkedager før du skal flytte ut. Det er uansett lurt å melde fra til strømleverandøren i god tid. Det er aldri veldig kjekt å måtte betale strøm for en bolig du har flyttet fra.
Dersom du selger en bolig er flytting av strømavtale gjerne en del av overtakelsesprosessen. Vi anbefaler likevel at du selv også følger opp, for å sikre at du ikke blir belastet for strømutgifter etter at du har flyttet ut.
Leier du en bolig kan det være at strømavtalen skal føres tilbake til eier eller over på en ny leietaker. Det er likevel viktig at du selv sørger for å si opp avtalen i ditt navn før du flytter ut.
Flytte inn i ny bolig
Sørg for å kontakte strømleverandøren i god tid før du flytter inn og/eller har informasjon om strømmåleren i din nye bolig. Strømmåleren finner du i sikringsskapet. I tillegg til din kontaktinformasjon trenger du leveringsadresse, målernummer/målepunktID, og dato for overtakelse. Husk at du kan flytte med deg din eksisterende strømavtale til en ny bolig.
Dersom du kjøper en bolig er som regel alt rundt strømavtalen en del av overtakelsesprosessen. Du står uansett fritt til å selv velge hvilken strømleverandør du ønsker avtale med.
Leier du en bolig har gjerne strømavtalen vært registrert på eier, eller tidligere leietaker. Disse sitter på informasjonen du trenger for å bestille strømavtale. Alternativt noterer du målernummeret på måleren i sikringsskapet, slik at strømleverandøren kan hjelpe deg videre.
Vi anbefaler deg å bestille en strømavtale i god tid før du flytter inn i ny bolig. Du vil ha strøm i boligen, men dersom du ikke velger deg en strømleverandør vil du få såkalt leveringsplikt fra nettselskapet og det vil være dyrere enn en ordinær strømavtale.
Kontakt oss dersom du trenger hjelp
Har du spørsmål om flytting av strømavtalen? Ustekveikjas kundeservice er alltid her for å hjelpe deg med råd og veiledning.
Når du flytter, kan vi sørge for en enkel overgang – enten du trenger å avslutte avtalen i ditt gamle hjem eller opprette en ny.
Vår kundeservice er fri for tastevalg, og åpen alle hverdager mellom klokken 10.00-15.00. Kan også sende oss en e-post eller chatte med oss under våre åpningstider.