Har du spørsmål om app og min side?
Innlogging i app
Hvordan logger jeg inn i appen?
Du logge inn med mobilnummer eller kundenummer.
Mobilnummer: Bruk mobilnumeret ditt som er registrert i strømavtalen. Du får tilsendt engangskode som du legger inn. Engangskoden er gyldig i 5 minutter etter at du har mottatt den.
Kundenummer og pinkode: Logg inn med kundenummer og din pin kode. Du finner kundenummeret ditt på faktura fra oss. Hvis du ikke har pin-koden kan du klikke her eller ta kontakt med oss på telefon 32 08 70 00, e-post til: post@ustekveikja.no så hjeper vi deg.
Hvorfor får jeg ikke tilsendt engangskode?
Hvis mobilnummeret ditt er koblet til flere kundenummer, vil du ikke motta engangskode. I slike tilfeller må du logge inn med kundenummer og PIN-kode.
Ta gjerne kontakt med oss hvis du er usikker på om mobilnummeret ditt er knyttet til flere kundenummer.
Sjekk også om du har sperre for å motta 5-siffer nummer på ditt mobilbonnement. Det kan være en årsak til at du ikke mottar engangskoden.
Hvor finner jeg mitt kundenummer og PIN?
Du finner ditt kundenummer i velkomstmail og på faktura.
Hvis du ikke har pin-koden kan du klikke her eller ta kontakt med oss på telefon 32 08 70 00, e-post til: post@ustekveikja.no så hjeper vi deg.
Kan jeg få tilgang til andre brukere i appen? For eksempel mine foreldre?
Ja, det kan du! For å gjøre dette trenger du kundenummer og PIN-kode for den andre kontoen, for eksempel dine foreldres. Kundenummeret finner de på fakturaen, og PIN-koden kan de få ved å kontakte oss.
Slik legger du til en annen konto:
- Åpne appen.
- Gå til Min side → Bytt konto → Legg til konto.
- Legg inn kundenummeret og PIN-koden.
- Når relasjonen er lagt til, kan du enkelt bytte mellom kontoene på samme sted i appen.
Jeg har allerede en bruker på Min side - må jeg opprette ny bruker for å logge meg inn på appen?
Det er ulik innlogging på Min Side og i app. Når du skal logge inn i appen benytter du ditt telefonnummer og engangskode som du får tilsendt på sms.
Alternativt kan du logge inn med kundenummer og PIN-kode. Hvis du ikke har pinkoden må du kontakte oss for å få den tilsendt.
Hvis du ikke har pin-koden kan du klikke her eller ta kontakt med oss på telefon 32 08 70 00, e-post til: post@ustekveikja.no så hjeper vi deg.
NB! Husk å alltid ha siste versjon av appen.
Min Side
Hvordan logger jeg inn på Min Side?
Første gang du logger inn på Min Side eller i appen må du opprette en bruker. Opprett din bruker ved å trykke på knappen "registrer bruker".
Du kan velge å opprette brukeren med enten mobilnummer eller epostadresse som brukernavn. Når du har lagt inn nødvendig informasjon og trykker på knappen "registrer" får du tilsendt en e-post eller en engangskode for å verifisere brukeren.
Neste gang du logger deg inn legger du bare inn valgt brukernavn og passord.
Har du opprettet bruker tidligere, men husker ikke passord? Trykk på "glemt passord" legg inn brukernavn og trykk på "Send forespørsel". Du vil da motta en mail/SMS for å tilbakestille passord.
Jeg har allerede en bruker i appen - må jeg opprette ny bruker for å logge meg inn på Min Side?
Det er ulik innlogging i app og på Min Side. Når du skal logge inn på Min Side må du logge inn med e-post eller mobilnummer og et valgt passord.
Dersom du ikke har vært logget inn på Min Side tidligere må du opprette ny bruker. Det gjør du ved å trykke "Register bruker". Du trenger kundenummer og PIN for å opprette ny bruker.
Kan det være flere brukere på Min side?
Ja, det kan du. Om du allerede har en bruker på Min side, og ønsker å gi flere tilgang, kan du enkelt legge til nye brukere.
Gå til Min side og videre til Min profil – der finner du Brukerkontoer og kunderelasjoner. Klikk på Ny innlogging, og legg inn e-postadressen til personen du vil gi tilgang. En verifikasjonslink sendes automatisk til den oppgitte e-posten.
Når personen mottar linken, kan de opprette sin egen bruker med eget passord, og logge inn som vanlig.
Smartlading
Hvordan kan jeg smartlade?
For å smartlade må du bestille tjenesten i vår app og koble opp din elbil slik at vi kan kommunisere med bilen din for å lage en ladeplan for smartlading.
Hvorfor støttes ikke mitt bilmerke?
Enkelte bilprodusenter har ikke åpnet sitt API for for tredjepartsintegrasjoner, og i enklete tilfeller er ikke den informasjonen vi trenger for å styre smartladingen tilgjengelig via deres API. Det betyr at det ikke er alle bilmerker vi kan gi støtte for smartlading. Se på siden smartlading for fullstendig oversikt over hvilke bimerker vi støtter.
Kan jeg smartlade med Easee og Zaptec-lader?
Med lader fra Zaptec og Easee har vi støtte for en endel bilmerker. Se på siden smartlading for fullstendig oversikt over hvilke bimerker vi støtter.
Påvirker smartlading lading på hurtiglader?
Smartlading er koblet til din hjemmelader og skjer bare hvis du er innenfor en radius på 200 meter fra den boligen du har strømavtale med oss.
Må jeg alltid smartlade?
I appen vår kan du enkelt velge ladetype: smartlading eller normallading.
Kan jeg se besparelse i appen?
I nåværende versjon får du oversikt over den totale ladekostnaden på din hjemmelader for inneværende måned. Vi jobber med en løsning for at du også skal kunne se dine besparelser ved å lade smart.
Ladekostnader
Du får oversikt over totale ladekostnader på din hjemmelader i appen. I nåværende versjon er ladekostnaden basert på spotprisen og ikke din strømpris.
Appen får ikke kontakt med bilen min, hva gjør jeg?
For at smartlading i appen skal fungere, er vi avhengige av at bilens API (Application Program Interface) fungerer som det skal. Det må også være samsvar mellom GPS-koordinatene fra bilen som er tilkoblet appen og de koordinatene som er registrert hos oss.
Hvis appen ikke får kontakt med bilen din, anbefaler vi at du tar kontakt med oss, så hjelper vi deg med å korrigere dette.
Kan jeg smartlade på hytta?
Du kan lade på alle lokasjoner hvor du har strømavtale hos oss. Har du for eksempel strømavtale både hjemme og på hytta kan du smartlade begge steder.
Hvilke ladeinnstillinger har jeg med smartlading?
Med smartlading får du full kontroll over ladeinnstillingene for bilen din. Her er hva du kan gjøre:
-
Status og informasjon:
-
Se siste status fra bilen, inkludert om den er tilkoblet lader eller ikke.
- Få oversikt over batteriprosent, rekkevidde og ladekostnad.
-
-
Lademodus:
-
Velg mellom smartlading og normallading.
-
-
Ladeplanlegging:
-
Sett opp en plan for når bilen skal lade smart og når den skal være fulladet.
-
Tilpass planen etter ukedager, for eksempel:
- Mandag til fredag: Bilen skal være fulladet til kl. 07.00.
- Lørdag og søndag: Bilen skal være fulladet til kl. 09.00.
-
Smartlading gir deg fleksibiliteten til å lade på en kostnadseffektiv og tilpasset måte, uten at det går på bekostning av dine behov.
Hva koster smartlading?
For å få tilgang til smartlading må du bestille tjenesten i appen vår. Tjenesten koster kr. 19,- per måned og belastes over din strømregning.
Kan jeg risikere at bilen ikke lades fullt når jeg har aktivert smartlading?
Bilen smartlades til batteriprosenten du har lagt inn, fullading prioriteres alltid over pris.
Kan jeg bruke smartlading for flere elbiler?
I nåværende versjon er det kun støtte for en bil.
Hvorfor starter bilen å lade med en gang selv om smartlading er aktivert?
For å hente ut data om ladebehov og ladehastighet starter ladingen umiddelbart for å generere ladeplan før smartladingen aktiveres.
Funksjonalitet i app
Din strømpris med spotavtale - hvilken pris vises i appen?
Har du et spotprodukt, så vises akkurat den timen vi er inne i. Timen er markert i grafen som vises. Om du har et strømabonnement med månedsbeløp, kommer det i tillegg.
Din strømpris med fastpris - hvilken pris vises i appen?
"Din strømpris" viser prisen for strømmen i din fastprisavtale, sammenlignet med spotprisen som vises med en stiplet linje. Dette gjør det enkelt å se om fastprisen din ligger over eller under spotprisen. Eventuelle faste månedsbeløp er ikke inkludert i denne visningen.
Hva viser strømkostnad?
Strømkostnaden viser kun prisen for strømforbruket ditt, enten hittil i måneden eller for gårsdagen (du kan velge mellom to ulike visninger). I tillegg kommer eventuelle faste månedlige gebyrer, strømstøtte og nettleie, som ikke er inkludert i denne beregningen.
Hvorfor viser appen strømforbruk ved strømbrudd?
Netteieren henter strømforbruket fra strømmåleren din og rapporterer dette til oss. Ved strømbrudd kan netteieren stipulere et forventet strømforbruk, selv om du ikke har hatt strøm. Når strømbruddet er over, vil netteieren få kontakt med strømmåleren din igjen og kunne se at det ikke har vært noe forbruk i perioden. De stipulerte verdiene vil da bli korrigert, og de riktige tallene vil oppdateres automatisk i appen.
Hvordan kan jeg velge hvilket anlegg jeg vil se strømforbruket på?
Øverst i appen (etter innlogging) vises alltid hvilket anlegg du får informasjon om. Hvis du har flere anlegg, for eksempel en hytte og en bolig, kan du enkelt bytte mellom dem ved å bruke nedtrekksmenyen.
Hva kan jeg få pushvarsler om i appen?
Du kan selv velge hva du ønsker å bli varslet om via pushvarsler. Varslene lagres i varselhistorikken i 30 dager. Du kan få pushvarsler for følgende:
- Fakturaforfall: Du får et varsel når fakturaen din nærmer seg forfallsdato.
- Endring i strømpriser: Varsel sendes ved større endringer i strømprisen.
- Endring i kapasitetsledd: Du får beskjed hvis gårsdagens forbruk resulterer i et økt kapasitetsledd fra ditt nettselskap.
- Høyt forbruk (LIVE): Har du LIVE, kan du få varsler ved høyt forbruk. Du setter selv en maksgrense (Watt), og dersom forbruket overstiger denne, får du et varsel. Dette er spesielt nyttig hvis du ønsker å holde deg under et bestemt kapasitetsledd for nettleien. Ved å reagere på sanntidsvarsler kan du justere forbruket ditt umiddelbart og unngå å havne på et dyrere kapasitetsledd.
Disse varslingene hjelper deg med å holde kontroll på både kostnader og forbruk.
Hvilken informasjon om mitt forbruk finner jeg i appen?
I appen får du full oversikt over ditt strømforbruk, både historisk og detaljert. Her er noe av hva du kan se:
- Sammenligning med fjoråret: Se sammenligning mellom forbruket ditt så langt denne måneden og samme periode i fjor. For eksempel kan det stå: "Så langt denne måneden har boligen brukt 37 % mer strøm sammenlignet med samme periode i fjor."
- Grafisk oversikt: En graf viser forbruket ditt denne måneden, forrige måned og samme måned for ett år siden, slik at du enkelt kan følge utviklingen.
- Detaljert visning per time: Du kan dykke ned i detaljer og se forbruket ditt time for time. Her ser du også strømprisen for hver time og hvor mye strøm du brukte i samme time.
- Årlig sammenligning: Sammenlign månedlig forbruk fra dette året med tidligere år. Dette gjør det enkelt å se forbrukstrender, for eksempel hvordan strømforbruket i 2020 (når strømprisene var historisk lave) sammenlignet med 2022 (når prisene var høye).
Appen gir deg dermed all informasjon du trenger for å forstå og følge med på strømforbruket ditt.
LIVE
Hva er LIVE?
LIVE er en ny tjeneste i appen som gjør at du kan følge strømforbruket ditt i sanntid. Med LIVE kan du få bedre kontroll over strømforbruket slik at du kan gjøre tiltak for å redusere strømregningen din.
Kan LIVE enheten brukes utendørs?
LIVE enheten er i utgangspunktet ment for innendørs bruk, og den bør heller ikke monteres i direkte sollys, da det kan redusere enhetens levetid.
MERKNAD! Tester vi har gjort viser at LIVE enheten kan fungere fint utendørs, men da inne i et tørt miljø i et lukket kabinett eller strømskap. Vi kan imidlertid ikke anbefale dette, da enheten ikke har vanntett klassifisering og leverandøren dermed ikke har garantiansvar for bruk utendørs. Montering av enheten utendørs gjøres dermed på kundens egen risiko
Hvor finner jeg LIVE?
LIVE tjenesten finner du på forsiden i appen.
Hvordan får jeg LIVE?
For å få tilgang til LIVE må du ha en sanntidsmåler, en enhet som kobles til strømmåleren din.
NB! Du må kontakte ditt nettselskap for åpning av HAN-porten i strømmåleren din for at LIVE skal fungere.
Hva er HAN-port?
Home Area Network (HAN) er en egen fysisk utgang (port) på den automatiske strømmåleren i sikringsskapet ditt. Data fra HAN-porten kan brukes til overvåke ditt eget strømforbruk. Når porten er åpnet får du tilgang til forbruksdata og detaljert informasjon om:
- strømforbruk i sanntid (real time)
- strømforbruket siste timen
- spenningsnivå
- overskuddskraft (produksjon fra ditt eget anlegg) som tilføres tilbake til strømnettet
Merk at det er kun du som kan lese av dataen fra HAN-porten og at det er din eiendom. Nettselskapet eller en eventuell tredjepart får ikke tilgang til dataene uten at det først er avtalt med deg. Som regel kan åpning av HAN–porten fjernstyres fra netteier. Er du usikker på hvem netteier er, kan du se dette på fakturaen.
Kan jeg få LIVE-varsler?
Du kan selv velge om ønsker å bli varslet via pushvarsler. Du kan få pushvarsler for følgende:
- Høyt forbruk (LIVE): Har du LIVE, kan du få varsler ved høyt forbruk. Du setter selv en maksgrense (Watt), og dersom forbruket overstiger denne, får du et varsel. Dette er spesielt nyttig hvis du ønsker å holde deg under et bestemt kapasitetsledd for nettleien. Ved å reagere på sanntidsvarsler kan du justere forbruket ditt umiddelbart og unngå å havne på et dyrere kapasitetsledd.
Kontakt
Fant du ikke svar på ditt spørsmål her, så nøl ikke med å ta kontakt med oss.